Exhibition

in Küsnacht ZH / Switzerland
03.02.2017 - 11.03.2017 11:00 - 18:00
Kesang Lamdark - Double Vision

The exhibition “Double Vision” showcases 20 fascinating new light boxes by Kesang Lamdark. The son of a Rinpoche (high-ranking reincarnated dignitary in the context of Tibetan Buddhism) brought up in Switzerland, Lamdark’s works explore issues surrounding identity and self-placement between East and West and the Tibetan situation. His characteristic LED-illuminated boxes, featuring motifs engraved in aluminium foil on a frontal pane of perspex, generate a mystical three-dimensional illumination effect.

Lamdark’s art draws on the secular and the sacred: it links quotes taken from rock and pop culture, such as in “Disco Fever” or “Hell Rider”, with the sombre inscrutability of symbols signifying impermanence, such as skulls and flames, as well as, by contrast, internet pornography. The artist’s general interest in the relationship between death, birth and sex permeates his oeuvre on a number of levels. In “Pussy Mandala” or “Erotic Melt”, the demonic and sexual dimensions of tantric Buddhism combine with the Neo-Tantra of the mainstream poses of seduction in Lamdark’s cosmos.

Although Lamdark adopts a Western pictorial idiom as well as Western motifs (at first glance, at least), many of the works exhibit the spiritual, Buddhist and biographical dimensions of a modern hybrid artist subject that draws on several traditions. Alongside works which are clearly rooted in the Tibetan context, such as those showing the artist riding on a yak (Yak Kesang), or portraying his father, a high-ranking religious dignitary, as an “eastern-Tibetan cowboy” of his rural homeland (Lamdark Rimpoche), he resorts to political allusions in the two large rectangular works “Red Cloud over Potala” and “Potala Negative”. Under the Chinese flag, the former seat of Tibetan government and residence of generations of Dalai Lamas has degenerated into a profane and museumised “Disneyland”, grieved over by Lamdark’s father (in the foreground of “Red Cloud over Potala”).

Kesang Lamdark is in that category of artists situated in a conflictual relation at the interface of modern Western life and cultural traditions – in this case Tibetan or Chinese: he is more global Tibetan than contemporary Tibetan artist.

Text: Regina Höfer

Kesang Lamdark (*1963) studied at Parsons The New School for Design in New York City and at Columbia University. He has participated in numerous solo and group exhibitions worldwide, including at the Queens Museum, New York; ShugoArts, Tokyo; Nam June Paik Arts Centre, Gyeonggi-do, South Korea, and the 3rd Guangzhou Triennial, Guangzhou, China. His work is represented in private and public collections in Europe, Australia and the USA. Kesang Lamdark lives and works in Zurich.

Gallery hours Wed-Fri 11 am – 6 pm, Sat 11 am – 5 pm, and by appointment

Die Ausstellung “Double Vision” zeigt 20 neue faszinierende Leuchtkästen Kesang Lamdarks. Als Sohn eines Rinpoche (hoher inkarnierter Würdenträger) in der Schweiz aufgewachsen, spiegeln sich in den Arbeiten Lamdarks Fragen nach Identität und Selbstverortung zwischen Ost und West und der Situation Tibets. Seine charakteristischen, mit LED erleuchteten Kästen weisen in Aluminiumfolie gravierte Motive auf einer frontalen Plexiglasscheibe auf und erzeugen einen dreidimensionalen mystischen Illuminationseffekt.

Lamdarks Kunst schöpft aus dem Profanen und Sakralen: Er verbindet Zitate der Rock- bzw. Popkultur wie in “Disco Fever” oder “Hell Rider” mit der düsteren Abgründigkeit von Vergänglichkeitssymbolen wie Schädeln und Flammen aber auch Internetpornographie. Dieses allgemeine Interesse des Künstlers für das Verhältnis von Tod, Geburt und Sex zieht sich vielschichtig durch sein Werk. In “Pussy Mandala” oder “Erotic Melt” verbinden sich das Dämonische und Sexuelle des tantrischen Buddhismus mit dem Neo-Tantra der Mainstream-Posen der Verführung von Lamdarks Kosmos.

Obwohl Lamdark eine westliche Bildsprache und auf den ersten Blick häufig auch westliche Motivik verwendet, eröffnen etliche Werke spirituell-buddhistische und biographische Dimensionen eines modernen hybriden Künstlersubjekts, das aus mehreren Traditionen schöpft. Neben den eindeutig im tibetischen Kontext anzusiedelnden Werken, die ihn selbst auf einem Yak reitend (Yak Kesang) zeigen oder seinen Vater, einen hochrangigen religiösen Würdenträger, als “osttibetischen Cowboy” seiner ländlichen Heimat darstellen (Lamdark Rimpoche), schafft er in den beiden rechteckigen, grossformatigen Arbeiten “Red Cloud over Potala” und “Potala Negative” politische Bezüge. Der ehemalige tibetische Regierungssitz und die Residenz von Generationen von Dalai Lamas ist unter chinesischer Flagge zu einem profanisierten und musealisierten Disneyland verkommen, das Lamdarks Vater (im Vordergrund von “Red Cloud over Potala”) betrauert.

Kesang Lamdark gehört zu jenen Künstlern, die konfliktreich im Spannungsfeld zwischen westlicher Moderne und kulturellen Traditionen wie der tibetischen bzw. chinesischen changieren: Er ist kein zeitgenössischer tibetischer Künstler, sondern ein globaler Tibeter.

Text: Regina Höfer

Kesang Lamdark (*1963) studierte an der Parsons New School for Design in New York City und an der Columbia University. Lamdark war an zahlreichen Einzel- und Gruppenausstellungen auf der ganzen Welt beteiligt, u.a. im Queens Museum of Art, Queens, USA; ShugoArts, Tokyo, Japan; Nam June Paik Arts Centre, Gyeonggi-do, Südkorea und bei der 3. Guangzhou Trienniale, Guangzhou, China. Seine Arbeiten befinden sich in verschiedenen privaten und öffentlichen Sammlungen in Europa, Australien und den USA. Lamdark lebt und arbeitet in Zürich.

Öffnungszeiten Mi-Fr 11 – 18 Uhr, Sa 11 – 17 Uhr, und nach Verabredung

www.grieder-contemporary.com

Location:
Grieder Contemporary
Lärchentobelstrasse 25
8700 Küsnacht
Switzerland

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