Exhibition

in Eschlikon / Switzerland
14.11.2015 - 31.12.2015 14:00 - 18:00
Lydia Wilhelm - Schere, Stein, Papier

Lydia Wilhelm presents in her first solo show at widmertheodoridis a specially conceived installation accompanied with a series of photographs and works on paper.

Constitutional Isomers, Diastereomers, Enantiomers, Conformes, Rotamers – they all are models and classifications that are used in stereochemistry to describe the spatial construction of chemical bonds.

Aristotle already discovered the importance of classifying nature, in order to get a general overview. On the base of field observations he examined the types and principles of the alteration process. Using his differentiation method of form and matter Aristotle was able to describe the genesis and the perishability. Nature was created according to a consistent plan that full fills when everything materialises its own purpose and hence accomplishes its nature.

In “Schere, Stein, Papier” (Rock, Paper, Scissors) Lydia Wilhelm also brings her system into order. Her folded photographs reminding of pleated fabric superpose underlying alpine faults and restitute visual order. For “Einsicht” Wilhelm uses drawings from professional journals and shapes them to three-dimensional crystal models. Or she sets-up an experimental arrangement by using more than two thousand metal spheres to track down disorder.

Originating from Disentis in the region of Grisons, Wilhelm is well aware of the powers within the plate tectonics. This force has pushed together continents and raised huge mountain massifs up to thousands of meters. In her work “Verwerfung” (Fault) Wilhelm tames this apparent chaos by folding perfect pleats and thus transforms a two-dimensional image into a three-dimensional figure.

She stays on track and continues to pursuit these geological and chemical phenomena by forming three dimensional crystal objects from a stereochemistry textbook. In her work “Einsicht” (Insight) she documents the classified diversity in nature by placing these crystal objects on their archival boxes and neatly lining them up in the exhibition space.

The flow of time and the metamorphosis of things are both corner stones in Wilhelm’s work, just as in Aristotle’s philosophy and systemology. In her new work Wilhelm examines exactly these questions. Using more than two thousand, precisely aligned metal balls she carries out a trial to register movement and hence to prove the base of life.

Lydia Wilhelm lives and works in Winterthur. She studied Kunst und Vermittlung at the Hochschule Luzern and graduated with a Master Degree in Fine Arts from the Fachhochschule Nordwestschweiz in Basel. She received studio scholarships for Paris, Berlin and Reykjavik and had many exhibitions most recently at the Kunsthalle Winterthur, Kunstmuseum Winterthur and Neuer Shed Frauenfeld.

Opening hours Wed-Fri 2 – 6 pm, Sat 11 am – 4 pm, and by appointment

Lydia Wilhelm präsentiert in ihrer ersten Einzelausstellung bei widmertheodoridis eine eigens für diese Ausstellung konzipierte Installation, sowie weitere Arbeiten aus ihrem Portfolio.

Protonenisomere, Skelettisomere, Konfigurationsisomere, Rotationsisomere – alles sind sie Modelle, welche in der Stereochemie den räumlichen Aufbau chemischer Verbindungen beschreiben. Was zunächst verwirrend und unüber- schaubar aussieht, hat nur den Zweck Ordnung in das System zu bringen.

Schon Aristoteles war es wichtig, die Natur in Klassen einzuordnen, um sich so einen Überblick zu verschaffen. Auf der Grundlage der Naturbeachtung thematisierte er die Arten und Prinzipien der Veränderung. Entstehen und Vergehen beschrieb er mit Hilfe seiner Unterscheidung von Form und Materie. Seiner Meinung nach war die Natur nach einem stimmigen Plan aufgebaut, der sich erfüllt, wenn jedes Ding den in ihm enthaltenen Zweck verwirklicht und so sein Wesen vollbringt.

Mit “Schere, Stein, Papier” verschafft sich auch Lydia Wilhelm Ordnung in ihrem System: ihre gefalteten Fotografien über alpinen Verwerfungen restituieren visuelle Ordnung, gefaltete Kristallmodelle dokumentieren unterschiedliche räumliche Strukturen oder unzählige Metallkugeln registrieren seismographische Veränderungen.

Der Mächtigkeit geologischer Plattentektonik ist sich die aus Disentis stammende Künstlerin sehr wohl bewusst. Diese Kraft hat Kontinente zusammengeschoben und riesige Bergmassive tausende von Metern hoch aufgeworfen. In ihrer Arbeit “Verwerfung” bändigt Wilhelm dieses scheinbare Chaos, indem sie aus Fotografien ein geometrisch perfektes Plisseemuster formt und dem zweidimensionalen Bild eine dreidimensionale Form gibt.

In “Einsicht” bleibt Wilhelm diesen geologischen und chemischen Phänomenen weiterhin auf der Spur und formt aus den Seiten eines Lehrbuchs für Stereochemie dreidimensionale Kristallkörper. Fein säuberlich ausgebreitet und auf ihren eigenen Archivboxen platziert, dokumentieren diese Modelle die geordnete Vielfältigkeit der Natur.

Der Fluss der Zeit und die Verwandlung der Dinge sind beides Grundpfeiler in Wilhelms Arbeiten, wie auch in der Aristotelischen Philosophie und Systematik. In ihrer neuesten Arbeit geht Wilhelm genau diesen Fragen nach. Mit über zweitausend Metallkugeln, streng geometrisch angeordnet, unternimmt sie den Versuch, Bewegung und somit Existenz im Galerieraum zu erfassen und praktisch zu beweisen.

Lydia Wilhelm lebt und arbeitet in Winterthur. Sie hat an der Hochschule Luzern Kunst und Vermittlung studiert und an der Fachhochschule Nordwestschweiz in Basel das Master-Studium Fine Arts abgeschlossen. Diverse Atelierstipendien in Paris, Berlin und Reykjavik. Diverse Ausstellungen, zuletzt in der Kunsthalle Winterthur, Kunstmuseum Winterthur und Neuer Shed, Frauenfeld.

Öffnungszeiten Mi-Fr 14 – 18 Uhr, Sa 11 – 16 Uhr, und nach Vereinbarung

www.0010.ch

Location:
widmertheodoridis
Fallackerstrasse 6
8360 Eschlikon
Switzerland

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