Exhibition

in Zürich / Switzerland
13.06.2015 - 25.07.2015 12:00 - 18:00
Yves Netzhammer - Tage ohne Stunden


On a secure plinth
Of my verses, in which I will survive,
I fear not the oncoming storm
Of times and oblivion;
When the mind firmly in itself
Observes the reflections of the world,
He becomes a plasma, and from the world
Not from the mind, arises art.
Like this the outer moment inscribes itself,
Its characteristics into the tablet and endures.

Ricardo Reis (Fernando Pessoa), 1. Ode, 1924.

The phantom of a viewer, alone or in a group, in the luminous glare of the TV, is a common motive in the windows of your city while taking a stroll with your dog. Like rabbits in front of the snake they stay spellbound within the light zone of the moving images and the stroller involuntarily remembers Orwell’s “1984” and the rock opera “The Wall”, illustrating the symbiotic and interdependent circle between the hypnotized viewer and the seductive and controlling force of the medium.

For his second solo exhibition at Christinger De Mayo Yves Netzhammer subverts this medial topos with his installation “Days Without Hours”. The direct viewer has been cut out of the closed circuit, its digital images and its reception, we are asked to imagine and replace him. As we are standing outside of the non-open circle, the relationship between the hermetic system of the digital signs and ourselves is broken. The reading of a universe, which multiplies itself digitally and is deeply human, as suggested by the artist, understands the aesthetic of space – described by the artwork – as a transformative force. Umberto Eco writes thereto: “on the other hand every consumer brings along, for the reaction of the tissue of the stimulus and the understanding of their relations a concrete existential situation […], (so) that the understanding of the original form happens according to an individual perspective. Essentially, a form is aesthetically valid in so far as it can be seen and grasped under manifold perspectives and in doing so manifests a variety of aspects and resonances, without ever stopping to be itself.” And further down: “The poetic of the “open” artwork strives, as Pousseur says, to induce in the interpreter “acts of conscious freedom”, to make him the active centre of a network of inexhaustible relations, under which he creates his form, without being bound by a necessity, that would dictate the definitive modes of the organisation of the interpreted artwork”.

If we take this seriously, then Yves Netzhammer does not only analyse the spellbinding powers as described above, he opens them up and gives us possible instruments to break free.

Yves Netzhammer, born in 1970 in Schaffhausen, Switzerland. Various solo and group exhibitions in museums, such as Kunstmuseum Berne, Helmhaus Zurich, Museum Rietberg Zurich, Palazzo Strozzi Florence, Kunsthalle Winterthur, SFMOMA San Francisco, Swiss Pavilion at the Venice Biennale, Minsheng Art Museum Shanghai. Yves Netzhammer lives and works in Zurich.

Opening hours Wed-Fri noon 6 pm, Sat 11 am – 5 pm (Closed from 25 July – 24 August 2015)

Auf der sicheren Säule
Meiner Verse, in denen ich überdaure,
Fürcht ich den künftigen Ansturm
Der Zeiten und des Vergessens nicht;
Denn wenn unverwandt der Geist in sich
Den Widerschein der Welt betrachtet,
Wird er zu seinem Plasma, und aus der Welt,
Nicht aus dem Geist, erwächst die Kunst.
So prägt der Tafel der äussere Augenblick
Sein Merkmal ein und dauert in ihr fort.

Ricardo Reis (Fernando Pessoa), 1. Ode, 1924.

Die Gestalt des Fernsehschauenden, einzeln oder in Gruppe, im Widerschein des flackernden Lichts des TV-Gerätes, ist beim Abendspaziergang mit Hund in den Fenstern der Stadt allgegenwärtig. Wie Kaninchen vor einer Schlange, verharren sie im Bannkreis der bewegten Bilder und dem Spaziergänger kommen unwillkürlich Orwells “1984” und der Film “The Wall” in den Sinn, den symbiotischen, wechselwirksamen Kreis zwischen dem hypnotisierten Betrachter und medialer Verführungs- und Kontrollkraft illustrierend.

Für seine zweite Einzelausstellung bei Christinger De Mayo unterwandert Yves Netzhammer diesen medialen Topos mit seiner Installation “Tage ohne Stunden” gekonnt. Der direkte Betrachter ist aus dem geschlossenen Kreislauf der Reproduktion digitaler Bilder und seiner Rezeption entfernt, wir sind aufgefordert ihn uns vorzustellen und zu ersetzen. Da wir allerdings ausserhalb des geschlossenen Kreises stehen, verändert sich die Beziehung zwischen dem hermetischen System der digitalen Zeichen und uns. Die hier durch den Künstler vorgeschlagene Lesart eines sich im digitalen multiplizierenden, zutiefst menschlichen Universums, versteht die Ästhetik des durch das Kunstwerk beschriebenen Raumes, als transformative Kraft. Umberto Eco schreibt dazu: “andererseits bringt jeder Konsument bei der Reaktion auf das Gewebe der Reize und dem Verstehen ihrer Beziehungen eine konkrete existentielle Situation mit […], (so) dass das Verstehen der ursprünglichen Form gemäss einer individuellen Perspektive erfolgt. Im Grunde ist eine Form ästhetisch gültig gerade insofern, als sie unter vielfachen Perspektiven gesehen und aufgefasst werden kann und dabei eine Vielfalt von Aspekten und Resonanzen manifestiert, ohne jemals aufzuhören sie selbst zu sein.” Und weiter unten: “Die Poetik des ‘offenen’ Kunstwerkes strebt, wie Pousseur sagt, danach, im Interpreten ‘Akte bewusster Freiheit’ hervorzurufen, ihn zum aktiven Zentrum eines Netzwerkes von unausschöpfbaren Beziehungen zu machen, unter denen er seine Form herstellt, ohne von einer Notwendigkeit bestimmt zu sein, die ihm die definitiven Modi der Organisation des interpretierten Kunstwerkes vorschriebe.”

Wenn wir dies ernstnehmen, dann analysiert Yves Netzhammer den eingangs beschriebenen Bannkreis nicht einfach, er öffnet ihn und liefert uns ein mögliches Instrumentarium zur Befreiung.

Yves Netzhammer, geboren 1970 in Schaffhausen, Schweiz. Verschiedene Einzel- und Gruppenausstellungen, u.a. Kunstmuseum Bern, Helmhaus Zürich, Museum Rietberg Zürich, Palazzo Strozzi Florenz, Kunsthalle Winterthur, SFMOMA San Francisco, Schweizer Pavillon Biennale Venedig, Minsheng Art Museum Shanghai. Yves Netzhammer lebt und arbeitet in Zürich.

Öffnungszeiten Mi-Fr 12 – 18 Uhr, Sa 11 – 17 Uhr (Sommerpause: 25. Juli – 24. August 2015)

www.christingerdemayo.com

Location:
Christinger De Mayo
Ankerstrasse 24
8004 Zürich
Switzerland

0 Comments

Leave a reply

Contact us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

© likeyou artnet / online since 1999 / www.likeyou.com / Privacy Policy / Terms of Use

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account